                     
      Artikel 
        (rubriek "Nieuws") in:
      Intech 
        E&I, vaktijdschrift voor de installatiebranche, 26e jaargang, nr. 
        1 (januari 2006): pp. 60-61
      overgenomen 
        met toestemming van de uitgever, Uneto-VNI 
      opmerkingen 
        van Polder PV, gemarkeerd met cijfers in 
        rood (gelinkt), onderaan het artikel 
      terug 
        naar Sunpower® hoofdpagina   andere 
        nieuwsberichten Sunpower®   Intech 
        artikel maart 2005 
       
      Grootschalige ombouw-operatie 
        van PV-systemen noodzakelijk
      Vanaf april 
        2006 gaat een grootschalige ombouw-operatie voor pv-systemen van start. 
        De energiebedrijven Nuon en Eneco, die in de afgelopen jaren samen ruim 
        zevenduizend pv-systemen via de actie Sunpower hebben verkocht, zoeken 
        installateurs die alle OK4-omvormers in deze systemen kunnen vervangen. 
        Uit onderzoek blijken de bewuste omvormers van fabrikant NKF niet alleen 
        onbetrouwbaar en kwalitatief onvoldoende als zij buiten zijn geplaatst, 
        ook binnenshuis is de werking ervan ver onder de maat.1 
      TEKST: 
        ROB VAN MIL FOTOGRAFIE: PETER SEGAAR 
      Eind 2004 en begin 
        2005 tekende het probleem zich al af. Uit onderzoek door ECN en de Organisatie 
        voor Duurzame Energie (ODE) bleek dat er bijzonder veel uitval was bij 
        de zogeheten AC-modules; modules die bestaan uit een pv-paneel met een 
        OK4-omvormer die gelijkstroom omzet in wisselstroom. Een uitvalpercentage 
        van dertig procent bleek zeer realistisch. Bijkomend probleem is dat veel 
        eigenaren van pv-systemen tot op heden niet in de gaten hebben, dat hun 
        zonnepanelen geen elektriciteit leveren, omdat zij de opbrengst van de 
        panelen niet meten. Overigens komt die achteloosheid bij pv-bezitters 
        ook voort uit het feit dat zij, door de zeer genereuze subsidieregelingen 
        in de afgelopen jaren, bijna voor niets een pv-systeem hebben gekregen.2 
      Brief sturen 
        Desondanks konden Eneco en Nuon de aanhoudende stroom met klachten over 
        de pv-systemen met OK4-omvormers niet meer negeren. Op 9 december organiseerde 
        ODE, die zich bijzonder inspant voor de gedupeerde bezitters, een bijeenkomst 
        waarop Eneco en Nuon gezamenlijk een presentatie verzorgden over de ontstane 
        problemen en over de oplossing - een vervangingsactie - die zij nu voorstellen. 
        De energiebedrijven stuurden in december 20053 
        een brief aan alle kopers die via de actie Sunpower een pv-systeem hebben 
        aangeschaft. Daarin bieden zij de mensen aan hun pv-systeem te renoveren 
        door de OK4-omvormers te vervangen. Daarvoor in de plaats komt in de woning 
        één (of meer) nieuwe omvormer, zeer waarschijnlijk de nieuw 
        ontwikkelde Soladin 600 van Mastervolt. De nieuwe omvormer krijgt vijf 
        jaar fabrieksgarantie en op het installatiewerk zal men twee jaar garantie 
        geven.  
      Omvangrijke 
        klus 
        Eneco en Nuon vertelden op de bijeenkomst dat zij al op zoek zijn naar 
        en zelfs al in gesprek zijn met vakbekwame installatiebedrijven. De noodzaak 
        om vakbekwame installateurs te zoeken is erg groot. Eerder dit jaar zijn 
        bijna tweehonderd systemen gerenoveerd. Maar de deskundigheid bij die 
        renovaties liet erg te wensen over. Volgens sommige bezitters van pv-systemen 
        bij wie de renovatie plaatshad, zijn er nu zelfs beschadigingen aan de 
        pv-panelen ontstaan. Bij deze werkzaamheden heeft men namelijk de OK4-omvormers 
        los van het paneel gehaald en van buiten naar binnen geplaatst. Daarbij 
        is bijvoorbeeld het doorvoeren van kabels door het dak of de gevel niet 
        altijd waterdicht uitgevoerd.4 
        Om die reden, maar ook omdat Nuon en Eneco helemaal van de OK4-omvormers 
        afwillen, kunnen ook mensen waarbij het pv-systeem al is gerenoveerd, 
        zich opnieuw voor de structurele vervangingsactie aanmelden. 
      In totaal verkochten 
        Nuon en Eneco via het Sunpower project 7100 pv-systemen die in totaal 
        uit ongeveer 35.500 pv-panelen bestaan. Achter elk pv-paneel is één 
        OK4-omvormer bevestigd. Volgens mensen in de praktijk, bij wie al een 
        renovatie is uitgevoerd, kost de renovatie van een systeem van vier tot 
        zes panelen voor een team van twee personen ongeveer een halve dag. Een 
        snelle berekening leert dat met een ombouwoperatie voor de Sunpower-systemen 
        zo'n dertig teams ongeveer zes maanden werk hebben als zij per team twee 
        systemen per dag renoveren. 
        
      ZOWEL 
        DE 
         
        OMVORMER ALS HET 
         
        INSTALLATIEWERK 
         
        IS GRATIS 
        
      Willen 
        eigenaren voor vervanging in aanmerking komen, dan moeten zij zich wel 
        zelf aanmelden bij de energiebedrijven. In dat geval beloven de energiebedrijven 
        dat de mensen dit jaar (tussen april en oktober) worden geholpen. Zowel 
        de nieuwe omvormer als het installatiewerk is gratis. 
      Minder 
        goed nieuws 
        Vooralsnog is er minder goed nieuws voor alle eigenaren van pv-systemen 
        met OK4-omvormers die niet via de actie Sunpower zijn geleverd. Het gaat 
        dan om acties als Solaris (via Nuon en Greenpeace), JEZ (via Nuon), DuoSun, 
        een pv-privé project van ECN en acties via Beldezon/Ecofys, het 
        voormalige energiebedrijf Edon (nu Essent) en dakenleverancier Ubbink. 
        René Blickman5, 
        directeur van leverancier en installatiebedrijf Stroomwerk, leverde een 
        flink deel van deze pv-systemen, maar geeft aan dat hij op dit moment 
        niet de aanpak van Nuon en Eneco kan volgen. Zijn bedrijf heeft (nog) 
        geen overeenkomst met NKF, de voormalige leverancier van de OK4-omvormers 
        over een vergoeding van de kosten voor een nieuwe omvormer en het installatiewerk. 
      
         
           | 
         
         
          | Tijdens 
            renovatiewerkzaamheden is van het naar binnen plaatsen van de omvormers 
            een ‘zooitje’ gemaakt.6 | 
         
         
            | 
         
         
          | De 
            omvormers aan de onderkant van de panelen zijn soms met fors geweld 
            van het frame verwijderd. | 
         
       
      Een complicerende 
        factor is dat de voormalige leverancier, NKF, onderdeel was van Draka 
        en in maart 2005 is verkocht aan het Amerikaanse videohardwarebedrijf 
        Optelecom. Het bedrijf heeft zich volledig uit de markt voor omvormers 
        teruggetrokken. Blickman roept eigenaren van systemen op om zich bij hem 
        te melden. Het enige dat hij, naar eigen zeggen, kan doen is inventariseren 
        en de druk op de rechtsopvolger van NKF verhogen in de hoop dat zij ook 
        in andere pv-projecten over de brug komen. Volgens Blickman zijn in de 
        systemen die hij plaatste zeker zesduizend OK4-omvormers verwerkt. Als 
        we daarbij alle andere pv-projecten optellen, waarin OK4-omvormers zijn 
        verwerkt, dan gaat het in totaal om 50 tot 75 duizend omvormers die nu, 
        op zijn minst, zeer onbetrouwbaar zijn. 
      Voor 
        vragen of meer informatie: Eneco Zonnepanelen-loket, tel. 0600 235 36 
        227 
        of Nuon Team, tel. 0900 686 600 008. 
        Mensen die via andere projecten pv-systemen hebben gekocht of geïnstalleerd 
        moeten bij de desbetreffende leveranciers zijn. 
      (einde 
        artikel, © Intech E&I/Uneto-VNI, januari 2006) 
       
      Opmerkingen/aanvullingen 
        PJS/Polder PV: 
      1 
        Bewijsmateriaal 
        voor deze stellingname is, zeker wat nieuwe OK4-omvormers betreft, 
        nooit overlegd aan klanten. 
      2 
        Deze opmerking is te kort door de bocht: zeker in de eerste 
        jaren tot en met 2000 hebben de meeste kopers nog een forse som geld voor 
        de net in de consumentenmarkt gezette (gesubsidieerde) zonnestroompanelen 
        op tafel moeten leggen. De richtprijs van de actie Solaris van Greenpeace 
        was in 1999/2000 1.000 gulden (NL florijnen) per zonnepaneel (incl. omvormer 
        en installatiewerk), en dat is in de eerste Sunpower® acties daadwerkelijk 
        gerealiseerd (Polder PV heeft voor de eerste in 2000 gekochte 4 zonnestroompanelen 
        dus 4.000 gulden betaald). Met de invoering van de EPR en stapeling met 
        EPA subsidies begonnen de uiteindelijke prijzen zeer snel te 
        dalen in 2001 (1.750 gulden voor 6 panelen bij NUON/Encore B.V. in Leiden 
        e.o.). In 2003 werden tenslotte uitsluitend in Eneco gebied, 
        doordat daar bovenop ook nog eens de door Eneco nog weinig gebruikte MAP-gelden 
        werden gestapeld, inderdaad grote systemen voor zeer weinig geld verkocht 
        en betaalden diverse gelukkige nieuwe eigenaren vaak alleen de installatiekosten 
        (vaak oplopend tot zo'n 1.000 EURO, afhankelijk van de grootte van het 
        systeem) nadat de door hen voorgeschoten (duizenden) euro's via de subsidies 
        weer werden teruggeboekt. 
      3 
        NUON blijkt eind november/begin december een brief verstuurd te hebben, 
        maar niet duidelijk is wie die brief gekregen heeft, en eind januari 2006 
        zijn er nog steeds vele Sunpower® eigenaren die bij NUON hun zonnestroomsysteem 
        hebben gekocht maar nog steeds niet de op 9 december 
        2005 beloofde brief hebben ontvangen! Eneco heeft pas rond 21 januari 
        2006 (!) brieven verstuurd; ook daarvan is niet duidelijk of alle klanten 
        de brief wel of niet gekregen hebben. Zie o.a. het nieuwsbericht 
        van 19 januari 2006 en later nieuws op de actuele Sunpower pagina. 
      4 
        Bij het overgrote merendeel van de reeds eerder "gerenoveerde" 
        Sunpower® systemen zijn in ieder geval door de uitvoerder bij NUON 
        hoogstwaarschijnlijk alle junction boxen aan de onderzijde 
        van de zonnepanelen niet waterdicht opgeleverd doordat er geen nieuwe, 
        passende doorvoerwartels voor de dikkere nieuwe DC-kabels zijn gebruikt 
        (170 systemen). Deze systemen moeten sowieso allemaal opnieuw aangepakt 
        worden omdat de elektrische verbindingen in de junction box kunnen gaan 
        corroderen. 
      5 
        Naam was abusievelijk met 2 "n"-en geschreven, in tekst door 
        mij aangepast. 
      6 
        Foto ontvangen van een reeds eerder "gerenoveerde" collega Sunpower® 
        eigenaar. 
      7 
        Incorrect telefoonnummer Eneco. Moet zijn: 0900 - 2353632 
        (€ 0,13 per minuut; 
        werkdagen tussen 09.00 en 17.30 uur). 
      8 
        Telefoonnummer NUON is later gewijzigd door zegsman Paul 
        ten Kroode in: 026 
        - 8449904, 
        een nummer in Schoonhoven ("NUON Customer Care Center afdeling Sunpower"), 
        waar men echter zeer slecht geïnformeerd blijkt te zijn over de hele 
        affaire en er grote onduidelijkheid is over de status en de "reikwijdte" 
        van het aantal reeds verzonden brieven (veel mensen hebben die brief nog 
        steeds niet gehad). Zie bericht 
        op de actuele Sunpower nieuwspagina. 
       
      terug 
        naar Sunpower® hoofdpagina   andere 
        nieuwsberichten Sunpower®   Intech 
        artikel maart 2005 
       |